Kultúra vína

Do akej miery sú slovenskí vinári a víno rozoznateľní? (3/6)

Tretia časť rozhovoru s Vladimírom Hronským, enológom, someliérom, publicistom a brand managerom vinárstva Tajna o vývoji trhu s vínom a formovaní identity slovenských vín.

Prečo je marketing dlhodobo slabinou slovenského vína?

Mnohí vinári už pochopili, že to sami nemôžu robiť. Musia byť vo vinohrade, vo vinárstve, riešiť obchod, venovať sa zákazníkom. Ako návštevník ale čakám viac, potrebujem, aby ma na Slovensku vítala krajina, ktorá vie, čo je jej hlavný produkt. V argentínskej reštaurácii, v ktorej sedíme, ponúkame slovenských butikových vinárov ako je Bott Frigyes, Kasnyik, či Mirko Dudo. Zahraniční aj domáci hostia musia mať šancu objednať si naše vína kdekoľvek.

Do akej miery sú slovenskí vinári a víno rozoznateľní?

ružové víno TAJNA
Niektorí skúsení majú svoje témy. To je Vlado Mrva a Peter Stanko a téma terroir, podobne Karpatská perla, vizionár Jaro Ostrožovič s témou staré verzus nové vinohrady a potenciál Tokaja. Teraz prišiel moment, aby takíto vinári jasne povedali, čo je vhodná téma na trhu a upevnili svoje kréda. Je to comeback tradičných, napríklad žltých vín? Alebo presadenie moderny? Ak vyrábame napríklad chutné muškáty s vynikajúcim pomerom cena a kvalita, prečo ich nenájdeme v gastronómii a nedostane sa k nim bežný smrteľník?
Vo Viedni si dáte Wienerschnitzel a po ňom ťahanú štrúdľu, zrazu sa objavia na stole dve – tri prírodne sladké vína z Burgenlandu alebo z Dolného Rakúska. Keď aj nie veľa, tak po kvapkách, v malej degustačnej dávke. Majú označenie Eiswein, Strohwein a Ausbruch. Prečo to u nás takto nefunguje? Myslím, že by sme ich aj vedeli predať, keby sme chceli pre to urobiť viac. Poradiť hosťovi, zladiť vína s konkrétnym receptom. Veď cisársky trhanec a bratislavský rožok potrebujú niečo sladšie.

Ďalšia niekdajšia zásada slovenského spotrebiteľa. Sladké víno je zlé víno. Správa sa podľa nej ešte trh?

Teším sa, že Slováci majú jednu zlú vlastnosť, ktorá je vlastne pre víno dobrá. Zabudnú, čo sa dialo pred pár rokmi. Keď v Nemecku pijú Trockenbeerenauslese, vidia, že to je očarujúce. Fľaša v nákupe stojí 15 až 25 euro, ale na záver ju s radosťou podajú a odporučia k nej dezert alebo miestny vyzretý syr. Ide o originálne receptúry a schopnosť vytiahnuť gastronómiu vyššie. Jednoznačne, takéto víno je vrcholom vinárskeho i kulinárskeho umenia.
Pokračovanie rozhovoru:

Vladímír Hronský v rozhovore pre časopis Forbes
Autorské práva vyhradené.


Prijmite pozvanie na eventy a degustácie a zažite neopakovateľnú atmosféru vinárstva Tajna.


Viac zaujímavých článkov pre všetkých, ktorí milujú víno nájdete v našom magazíne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *