Kultúra vína

Prichádza čas vychutnať si mladé víno

Pre vinárov je november mesiacom, kedy nastáva čas ochutnať mladé víno. V tomto mesiaci prebieha prvé hodnotenie, čo víno prinesie a odhaduje sa úspešnosť ročníka. Je to čas radosti všetkých milovníkov vína a určite aj dôvod na oslavu zrodu nového vína. Je to ale ešte stále mladé, nezrelé víno a netreba od neho čakať zázraky.

Mladé víno odborne definujeme ako produkt primárnej fermentácie hroznového muštu, bezprostredne potom čo skončí prvá fáza, ktorej hovoríme tvorba vína. Víno sa ešte stále čistí a pomaly formuje, takže určite od neho neočakávajte chuť akú poznáme vo finálnom víne. Cítiť z neho ešte nezrelosť, ale aj výrazné hroznové chute a vône. Je iskrivé, ľahké a svieže, s ovocnými tónmi.

Chuť a kvalita mladého vína závisí od rukopisu vinára, odrody, ročníka, terroiru, regiónu. Ak chce vinár predávať víno ako mladé, musí s týmto zámerom spracovávať hrozno a použiť správne enologické postupy. Mal by zvoliť vhodné, skoro zrejúce odrody, nemôže hrozno nakvášať, musí opatrne lisovať a zvoliť vhodný režim sírenia.

Najznámejšie mladé víno

Z ochutnávky mladého vína sa stala celosvetová vinárska tradícia. Najznámejšie mladé víno je francúzske Beaujolais Nouveau, ktoré si mnohí pokladajú priam za povinnosť v novembri ochutnať. Beaujolais Nouveau je červené víno vyrábané z odrody Gamay v regióne Beaujolais vo Francúzsku. Je fermentované len niekoľko týždňov spravidla v betónových nádobách a predaj sa začína vždy tretí novembrový štvrtok minútu po polnoci, v tzv. Beaujolais Nouveau deň.

degustačný set víno

Tradícia mladého vína na Slovensku

Tradícia mladého vína u nás má korene ešte v období feudalizmu. Podľa starej vinárskej povery sa mladé víno má ochutnať na Svätého Martina a dovtedy má zostať v pivnici, pretože zvukom cinkania pohárov by sa mohlo zlomiť. Realita však bola praktickejšia. O vinice a výrobu vína sa šľachte a cirkvi starali správcovia a práve na základe ochutnávky mladého vína boli vyplácaní a predlžovali alebo ukončovali s nimi spoluprácu. Podľa mladého Svätomartinského vína sa hodnotilo ako sa správcovi vydaril rok.

Podľa zákona sa mladé víno na Slovensku môže uvádzať na trh od prvého novembrového pondelka, čo v roku 2016 pripadne na 7. novembra. Označovať víno ako „mladé víno“ možno víno s chráneným označením pôvodu, ak je víno naplnené do spotrebiteľského balenia najneskôr do konca kalendárneho roku, v ktorom sa vykonal zber hrozna použitého na výrobu tohto vína. Také víno možno začať uvádzať na trh najskôr v prvý novembrový pondelok roku zberu hrozna. Ak chce vinár označiť víno ako “mladé víno” musí byť jednak s chráneným označením pôvodu, t.j. podlieha certifikácii a zároveň platí podmienka začiatku uvádzania na trh najskôr v prvý novembrový pondelok roku zberu.

Na Slovensku sa v dňoch 25.-26. novembra 2016 bude konať už 17. ročník Dňa otvorených vínnych pivníc, ktorý organizuje Združenie Malokarpatská vínna cesta a vy si tak putovaním za vínom budete môcť vychutnať mladé víno priamo u vinárov. Cieľom je nielen víno ochutnať, ale aj dozvedieť sa niečo nové o víne a o živote vo viniciach, aby víno neostalo len tým chutným mokom vo fľaši, ale aby sme aj spoznali jeho rozmanitosť, kultúru pitia a tradície s ním spojené.

Na Morave a v Čechách je dňom uvedenia do predaja mladého vína deň Svätého Martina. Prvé vína pod značkou Svätomartinské sa otvárajú o 11.00 hodine 11. novembra už niekoľko rokov.
Názory na predaj mladého vína sa líšia. Niektorí to považujú len za dobrý marketingový ťah a biznis, ale určite sa to dá považovať aj za celosvetovú oslavu vína a spôsob ako ho ľuďom predstaviť v rôznych podobách.

V našom vinárstve sme v tomto roku spracovali skôr dozrievajúci Müller Thurgau. Práve z neho prvý raz v krátkej histórii firmy uvedieme menší objem do predaja pre všetkých zvedavcov v podobe mladého vína.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *