Prečo patria slovenské vinárstva do našich reštaurácií
Pri otvorení vínnej karty mávame často pocit, že držíme v rukách atlas a vydali sme sa na cestu okolo sveta. Je fajn, že existuje možnosť ochutnávať a porovnávať, čo sa urodí na druhom konci sveta. V poslednej dobe je však v kurze podporovať domáce výrobky a bolo by na škodu v rámci tohto narastajúceho trendu opomenúť vína od slovenských producentov. Faktom totiž je, že slovenské vinárstva produkujú vína, ktoré so cťou obstoja v svetovej konkurencii.
Slovenské vinárstva v ponuke
Slovenskí vinári, najmä menší a strední výrobcovia, ponúkajú zákazníkom vydarené ročníky kvalitných odrodových vín s deklaráciou pôvodu slovenského hrozna. Veľký pokrok nastal najmä v novom miléniu, pričom kvalitným odrodám sa najviac darí v Malých Karpatoch, na južnom Slovensku a v Nitrianskej oblasti. Reštaurácie však často ponúkajú to, na čo sú zákazníci naučení. Ľudia, ktorí nie sú z tradičných vinárskych regiónov, nepoznajú výrobcov a potom sa orientujú na štandardné ponuky veľkoskladov. Aj v tomto smere však postupne nastáva zlepšenie a zákazníci si už nevyberajú z vínnej karty len podľa farby vína, ale hľadajú aj slovenské vinárstva.
Ako zvoliť kombinácie
Zloženie vínnej karty ovplyvňuje jedálny lístok. Na určenie ideálnej kombinácie jedla a vína ale niekedy nestačí vidieť menu. Pri výbere vhodného vína je vhodné poznať suroviny i postupy pri príprave jedla, pretože ovplyvňujú jeho chuť. Skvelý príklad ako kombinovať klasické slovenské jedlá s vínom ponúka enológ Vladimír Horský: „Ľahšie vína z odrôd Pesecká leánka, Rizling vlašský či Veltlínske zelené sa dajú krásne kombinovať s tradičnými úpravami bravčového mäsa, so zemiakovými plackami. Tramín červený možno použiť k bryndzovým pirohom, jemné ľahké ovocné rosé k bryndzovým haluškám.“ Okrem jedálneho lístka by vínnu kartu mala ovplyvňovať aktuálna sezóna (v novembri je to napríklad ponuka mladého vína), zaujímavá je aj vsuvka v podobe „vína mesiaca“.
Personál ako sprievodca vínami
Rozhľadený prevádzkovateľ reštaurácie vie, že slovenské vína sú kvalitatívne porovnateľné so zahraničnou konkurenciou. Personál tu vie vybrať tradičné odrody k rôznym typom jedla, ktoré na prevádzke ponúkajú. Úlohou obsluhy je odporučiť najvhodnejšie víno, vybrať ročník, opísať jeho vlastnosti a kvalitu a servírovať víno podľa pravidiel. Reakciou spokojného zákazníka bude, že si obľúbi svoje značky, svoje ročníky a bude sa k nim vracať. A ako by mala postupovať reštaurácia, ktorá chce ponúkať kvalitné slovenské víno? „Ponuku by mali zostavovať na základe odporúčaní odborníkov. Ak sami nemajú skúsenosti, mali by spolupracovať so someliérmi združenými v asociácii alebo kontaktovať sa priamo s renomovanými výrobcami“, radí enológ.
Víno v ponuke reštaurácií má priniesť klientovi zážitok pre chuťové bunky, podporiť chuť jedla, uvoľniť náladu pri konzumácii a spríjemniť posedenie. Ak dá majiteľ reštaurácie klientovi na výber z špecialít lokálneho charakteru, určite nespraví krok vedľa.